keskiviikko 7. syyskuuta 2011

Mielenterveys

Koulussa alkoi mielenterveyden jakso. Kämppis varoitti, että tämä tulee koettelemaan mielenterveyttä. Hän tarkoitti kyllä enemmänkin tekemispaljoutensa puolesta, mutta minusta tämä toteutuu aika lailla henkisesti ja kirjaimellisesti.. Tänään tein terveyden edistämisen kurssia varten itsensätunnistamistestin ja hämmästyin miten hyviä jotkut ovatkaan analysoimaan toisia. Testissä piti valita kolmen kortin sanoista eniten itseä kuvaavat, ja kun kolmesta kolmen ryhmästä oli valittu yksi, piti valita vielä kertaalleen valitsemistaan yksi, ja niin edelleen. Tuloksena sain tällaisen persoonallisuusluokittelun:

Sopeutuva Rauhanrakentaja


Olen sellainen joka saattaa rauhan säilyttämisen nimissä välillä sopeutua liikaakin muiden tahtoon. Minun on vaikea sanoa "ei" ja myönnyn usein muiden toiveisiin ollakseni mieliksi. Minun on helpompi olla taustalla ja välttää ristiriitoja, kuin sanoa oma mielipiteeni.

Jälleen kerran niin osuvaa tekstiä että oikeasti hämmennyin siitä. Ysityypin lisäksi testitulokset kehottivat minua tutustumaan tyyppiin kolme; tehokas suorittaja. Minusta tuntuu että tällainen persoonallisuusihanne minulla on jossain takaraivon sopukassa, enemmän tällainen haluaisin olla (salaa): 
päämäärätietoinen * vakuuttava * aikaansaava * itseään kehittävä * innostava esikuva * kunnianhimoinen * motivoitunut * menestyvä * esiintyjä * tavoitehakuinen * muuntautumiskykyinen * roolimalli * nopea * kilpailuhenkinen * käytännöllinen * itsevarma * voitontahtoinen * kiireinen

Nyt pitäisi sitten vastata kysymykseen: Mitä opin tästä persoonallisuustestin tuloksesta? 
Pitäisikö minun siis tyytyä siihen mitä jo olen vai pyrkiä kehittämään itseäni johonkin suuntaan? Ainakin voisin opetella sanomaan ei, koska se voisi helpottaa elämää jonkun verran. Liika sinisilmäisyys ja kaiken hyväksyminen voi olla huonokin asia.

Hmm.

1 kommentti:

  1. Tuo oli tosi mielenkiintoinen testi! Oon aiemmin lukenut jostain naistenlehdestä tästä enneagrammiasiasta, ja oli aika vakuuttavaa :). Ja sä oot kyllä tuollainen harmoninen ihminen <3! "Ysit ymmärtävät erilaisia mielipiteitä erityisen hyvin ja ovat luonnostaan hyviä kuuntelijoita ja miellyttäviä seuraihmisiä. Ysien seurassa on yleensä rento tunnelma, sillä he ovat aidosti myönteisiä ja hyväksyviä. " <-- IHAN sua! <3

    Mun tyyppini oli 2 (Avulias huoltaja) ja meni kans aika nappiin :)
    Veripalvelussa sain juuri oman DISC-profiilini, siinä analysoidaan myös persoonallisuutta 16 erilaisen profiilimallin kautta. Sitä ei löytynyt netistä, ikävä kyllä.

    Itsensä opettelu on mielenkiintoista puuhaa! <3

    VastaaPoista